راهنمای ست کردن میز و چوکی

راهنمای ست کردن میز و چوکی

استفاده از میز و چوکی در خانه و محل کار بسیار رایج و متداول است ولی آیا تا بحال برای ست کردن میز و چوکی خود فکری کرده اید؟ در این مقاله آموزشی از آذین دیکور می خواهیم نحوه ست نمودن میز و چوکی را بصورت اصولی و معیاری برای شما عزیزان توضیح دهیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

نکات مهم برای ست نمودن میز و چوکی کدامند ؟

 

1 ) مقیاس 

برای راحتی شما، مقیاس میز و چوکی‌ای که خریداری می‌کنید باید با یکدیگر تناسبی داشته باشند. اگر از بالای میز تا کف زمین را اندازه بگیرید، بیشتر میزهای نان خوری در طیفی میان 71 تا 78 سانتی‌متر ارتفاع قرار می‌گیرند. درواقع اگر بخواهیم مدل رایج آن را بگوییم، این‌طور است که باید سراغ میز نان خوری‌ای بروید که 75 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. از سطح نشیمنگاه چوکی تا زمین، اغلب بین 43 تا 50 سانتی‌متر ارتفاع وجود دارد. این یعنی فاصله میان نشیمنگاه تا سطح میز باید چیزی بین 20 تا 35 سانتی‌متر ارتفاع باشد. البته باز همه این اندازه‌هایی که داریم برایتان می‌نویسیم، بستگی دارد به این که میز و چوکی‌ای که انتخاب کرده‌اید چه شکلی است. در ست کردن میز و چوکی خود جدای از نکاتی که اینجا ذکر می‌شود، به چشمانتان نیز اعتماد کنید.

 

2) ارتفاع نشیمنگاه

برای این که به ارتفاع درستی از سطح نشیمنگاه تا سطح میز برسید، میزتان را با ترکیبی از چوکی‌های مختلف، امتحان کنید. برای این کار سری به فروشگاه بزنید و شروع کنید به امتحان کردن. حواستان به میزان راحتی‌تان در هر باری که چوکی را عوض می‌کنید، باشد. اگر روی چنین کاری را ندارید می‌توانید، هر بار که برای صرف غذا بیرون می‌روید، ببینید جاهای مختلف، در ست کردن میز و چوکی چه کار کرده‌اند و همان کار را شما هم انجام دهید. همچنین می‌توانید یک متر نواری همراهتان داشته باشید تا اندازه دقیق این فاصله را به دست بیاورید. موقع اندازه‌گیری صرفاً به این موضوع قناعت نکنید که ارتفاع نشیمنگاه تا سطح میز چقدر است. اگر میز، طرح برجسته خاصی دارد، آن را هم حتماً در نظر بگیرید.

به این نکته توجه کنید، چوکی‌ای که روی آن نشسته‌اید، روکش دارد یا نه! چوکی‌های روکش دار، معمولاً وقتی می‌نشینید، فشرده می‌شوند. اگر پد تشکچه زیرتان محکم است، پس خیلی قرار نیست فشرده شود. برای این که تحقیقتان کاملاً دقیق پیش بروید، از بالای روکش چوکی تا کف زمین را در حالی کسی روی آن ننشسته است، اندازه بگیرید و بعد دوباره بعد از این که یک نفر روی چوکی نشست، این ارتفاع را اندازه‌گیری کنید. با کم کردن تفاوت، می‌توانید به ارتفاع درست چوکی نسبت به میز برسید.

 

3) پهنا و عمق

در ست کردن میز و چوکی، تنها مقیاس نیست که باید به لحاظ ارتفاعی متناسب باشد. همچنین باید به این نکته توجه کنید که چوکی‌ها باید کاملاً زیر میز شما قرار بگیرند. اگر قرار نمی‌گیرند، پس میز نان خوری شما قرار است به شکل تدریجی آسیب ببیند و خراب شود. چوکی‌ها باید داخل میز مستطیل یا بیضی شکل شما قرار بگیرند و بدون این که دسته آن‌ها یا پایه‌شان به چیزی برخورد کند، از آن خارج شوند. فرقی نمی‌کند میزتان مربعی است یا دایره‌ای، این قانون برای همه نوع میز، مصداق دارد. اگر قصد خرید دو یا چند چوکی را برای هر طرف میز دارید، مطمئن شوید فضای کافی برای بیرون آمدن فرد یا برخورد نکردن پاها با یکدیگر وجود دارد. باید حداقل میان هر چوکی 5 سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد.

 

4) ارتفاع پشتی و دسته‌ها

اگر از چوکی دسته‌دار برای هر نوع میزی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید بالای دسته چوکی با پایین لبه میز برخوردی ندارد. علاوه بر آسیبی که دسته خواهد دید، چنین چیزی باعث می‌شود فردی که روی چوکی نشسته نتواند به خوبی به میز نزدیک شود و آن وقت نمی‌تواند موقع صرف غذا راحت بنشیند. آخرین نگرانی مربوط به مقیاس به این برمی‌گردد که چوکی خریداری شده توسط شما چه میزان ارتفاع دارد. مطمئن شوید پشتی چوکی‌تان حتماً بلندتر از سطح میز باشد. هرچه بلندتر، بهتر، اما اگر فقط 5 سانتی‌متر بلندتر از سطح میز است باید بگوییم این حداقل ارتفاع است.

 

5) مدل و استایل

علاوه بر ست کردن میز و چوکی بر اساس مقیاس، باید به این نکته هم توجه کنید، موارد انتخابی توسط شما زیبا باشند. استایل آن‌ها نیز باید متناسب باشد. ست کردن میز و چوکی بر اساس متریال­های مشابه معمولاً باعث می‌شود همه چیز به خوبی به نظر برسد. منظورمان از متریال مشابه، رنگ، جنس آن‌ها و چیزهایی از این قبیل است. البته این را هم بگوییم که میز و چوکی‌ای نخرید که در همه چیز با یکدیگر مشابه هستند. آن‌ها قطعاً انتخاب‌های مناسبی نخواهند بود.

 

ست میز و چوکی رستوران و کافی شاپ

خب، دیگر از فضای خانه خارج می شویم و به فضاهای عمومی می رسیم. متداول ترین ست میز و چوکی در فضاهای خارج از منزل میز و چوکی رستورانی است. این نوع محصول بسته به نوع و موقعیت و درجه بندی رستوران یا کافی شاپ می تواند کلاسیک یا مدرن باشد.

 

ست میز و چوکی باغی

میز و چوکی برای فضای بازکه اصطلاحا به آن میز و چوکی باغی هم می گویند تفاوت های کلی با میز و چوکی خانگی دارد. مهمترین وجه تمایزش هم در ضرورت مقاومت در برابر آفتاب و باد و باران است. معمولا از جنس هایی که دارای این مقاومت باشند مثل پلیمرها یا چوب

 

ست میز و چوکی آشپزخانه

ست میزو چوکی آشپرخانه در بسیاری از موارد با ست میز و چوکی نان خوری مشترک است. بهتر است بیشتر از تمایز ها صحبت کنیم:

معمولا میز آشپزخانه کوچکتر از نان خوری است و تعداد چوکی های مورد استفاده کمتر.
خیلی وقت ها می توانید از نیمکت و پاف یا چهارپایه یا ترکیب هر دو به جای چوکی استفاده کنید.
گاهی از میزهای پلیمری به جای میز چوبی استفاده می شود.
نوع کم جایش خیلی پر طرفدار است به این صورت که چوکی ها به صورت کامل زیر میز قرار می گیرد یا میز قابلیت تا شدن و یا کلا جمع شدن را دارد.
از نظر ترکیب رنگ معمولا تنوع بیشتری دارد و از رنگ های شاد در ترکیب میز و چوکی آشپرخانه بیشتر استفاده می شود.

 

ست میز و چوکی نان خوری

متداول ترین نوع ست میز و چوکی نان خوری چوبی اش است. میز چوبی که با چوکی های ترکیب چوب و پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. در انواع سبک دکوراسیون اگر می خواهید کمترین ریسک را بکنید می توانید از این گزینه استفاده کنید. اما اگر می خواهید قدری متفاوت باشید و سلیقه شخصی تان بیشتر در دکوراسیون نمود پیدا کند این گزینه ها را هم قبل از انتخاب بررسی کنید:

میز چوب و شیشه با چوکی های چوبی یا با ترکیب چوب و پارچه
میز فلز و شیشه با چوکی های فلزی یا پلیمری
میز چوبی با چوکی پلیمری یا فلزی
میز چوب، فلز، شیشه یا ترکیب آنها با چوکی چرم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code